Cum ar putea șoferii să economisească combustibilul

Preţul unui litru de combustibil a ajuns la un nivel record din ultimii 20 de ani, îi tentează pe unii şoferi să renunţe la automobil. Totuşi, mecanicii şi instructorii auto au sfaturi despre cum se poate economisi combustibilul chiar şi în proporţie de 50 la sută.

Anvelopele învechite, senzorii defecți sau uleiul uzat se numără printre factorii care cresc consumul, la fel şi felul în care conducem, frânarea şi accelerarea bruscă. Specialiștii precizează că, pentru a economisi combustibil, șoferii trebuie să schimbe la timp uleiul și filtrele.

“În primul rând, uleiul din motor când îşi termină resursa opune rezistenţă, filtrul de aer nu vede cantitatea corectă de aer şi evident consumul se măreşte”, a spus Igor Căruța, mecanic auto.

Specialiștii estimează că anvelopele umflate cu o presiune mai mică față de cea stabilită de uzină sau utilizarea anvelopelor învechite au un impact asupra consumului de combustibil de până la 10 la sută mai mult decât de obicei. În plus, jantele cu un diametru mai mare decât cel indicat de producător cresc consumul de combustibil, iar în trafic acesta se dublează.

Accelerarea moderată şi frânarea lentă pot reduce consumul.

“Pedala acceleraţiei trebuie apăsată moderat. Accelerația puternică duce la consum enorm de combustibil, care nu se foloseşte chiar dacă arde, nu se foloseşte la tracţiune, ci se duce în vânt”, a declarat Valeriu Bulat, instructor auto.

Turaţiile motorului nu trebuie să depăşească cifra de două mii la fiecare treaptă a cutiei de viteză. Iar dacă așteptăm pe cineva în mașină mai mult de două minute, e indicat să oprim motorul. Încălzirea motorului în zilele reci este un mit, spun specialiştii.

“Nu este necesar să stai să încălzeşti motorul până ajunge la temperatură. E suficient circa 30 de secunde să funcţioneze motorul şi atunci porneşti. Atât timp cât încălzești se pierde foarte mult combustibil. Dar dacă după 30 de secunde pornești, mai repede se încălzește motorul atunci când ești în deplasare”, a declarat Valeriu Bulat, instructor auto.

Un alt mit despre consumul redus este oprirea motorului la semafor.

“Atunci când motorul lucrează la turaţii foarte mici, consumul este infim. Atunci când porneşti motorul ai nevoie de foarte mult combustibil. Tu ai oprit şi o să economiseşti un miligram, dar o să cheltui grame la pornirea motorului”, a spus Valeriu Bulat, instructor auto.

Potrivit organizației independente Energy Saving Trust, deplasarea cu geamul complet deschis duce la un consum de combustibil mai mare cu 39 la sută. De asemenea, se cheltuie mai mult carburant dacă maşina este supraîncărcată.